Gemeentes krijgen de mogelijkheid om het dragen van een helm voor snorfietsers in bepaalde gebieden te verplichten. Op die manier kan die groep verkeersdeelnemers naar de rijbaan verplaatst worden en moet aan overlast door snorfietsers op fietspaden een einde komen. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer laten weten. De voorgestelde wetswijziging wordt naar verwachting in de herfst aan het kabinet aangeboden, zo stelt de bewindsvrouw.
De minister reageert hiermee op het verzoek van vier grote steden om een landelijke helmdraagplicht in te voeren. “Vanuit het Rijk leg ik geen landelijke helmplicht op, maar ik bied gemeenten wel de mogelijkheid om dit lokaal in te voeren”, aldus Schultz van Haegen. De minister liet in het verleden al vaker laten weten geen voorstander van een landelijke plicht te zijn.
Helmplicht
In december stuurden Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam gezamenlijk een verzoek aan de minister om een helmdraagplicht in de Nederlandse wetgeving op te nemen. In Amsterdam zouden ondanks de lokale inzet van politie en gemeenten én hogere boetes door het rijk, de problemen met snorfietsers de laatste jaren immers alleen maar zijn toegenomen.
De gemeenten stelden dat het te gevaarlijk wordt op fietspaden, omdat zowel het aantal fietsers als het aantal snorfietsers toeneemt. Daarnaast zouden de snorfietsers vaak harder dan de maximumsnelheid rijden. Amsterdam bijvoorbeeld heeft de bevoegdheid om als wegbeheerder alle snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen, zonder dat de wetgeving daarvoor moet worden aangepast. Maar begin 2013 al gaf de gemeente aan zo’n maatregel ondenkbaar te vinden zonder de invoering van de helmplicht. En die kan alleen door de landelijke overheid worden doorgevoerd.
Problemen
Op verzoek van minister Schultz van Haegen leverde Amsterdam een uitgebreide toelichting op haar probleem in en werden alle ondernomen maatregelen opgesomd die door de gemeente zijn ingezet om het probleem met snorfietsers in de binnenstad aan te pakken. Ook werden gegevens over handhaving met de minister overlegd.
Het aantal snorfietsers in Amsterdam is de afgelopen jaren met 275 procent gegroeid van 8.000 naar 30.000. Tegenwoordig is tot 10 procent van de verplaatsingen in de spits met de snorfiets. Ook het aantal verplaatsingen per fiets is sinds 1990 met 40 procent gestegen van 443.000 naar 613.000, zo stelt de gemeente. “Amsterdam heeft mij overtuigd van het feit dat alle zeilen zijn bijgezet om te zoeken naar mogelijkheden om ruimte op het fietspad te creëren om zo de historische binnenstad bereikbaar te houden. Ik constateer ook dat Amsterdam de handhavingsmogelijkheden volledig benut”, aldus de minister in haar brief aan de Kamer.
Gemeenten
Omdat al die inspanningen en maatregelen door steden tot op heden te weinig effect hebben gehad, gaat de minister de regelgeving op zo’n manier aanpassen dat gemeenten het dragen van een helm door snorfietsers bij lokaal verkeersbesluit in bepaalde gebieden kunnen verplichten. “Op deze manier wil ik ruimte bieden voor lokaal maatwerk”, aldus de bewindsvrouw.
In Amsterdam wordt daarnaast in overleg met Openbaar Ministerie en politie een pilot ingericht, waarbinnen buitengewoon opsporingsambtenaren worden ingezet om de lokale helmplicht voor snorfietsers in Amsterdam te handhaven, zo stelt de minister. Die pilot gaat van start zodra de regelgeving is aangepast.
Slachtoffers
Een lokale helmplicht voor scooterrijders én een verbod om nog langer op fietspaden in Amsterdam te rijden, zal naar schatting jaarlijks 261 verkeersslachtoffers schelen. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van onderzoek. Invoering van de maatregelen zou in Amsterdam 38 procent daling van het aantal scooterslachtoffers betekenen.
In 2012 kwamen 689 verkeersdeelnemers in Amsterdam op de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis terecht na betrokkenheid bij een snorsfietsongeval. De hoofdstad is goed voor 53 procent van de ongevallen met snor- en bromfietsen die jaarlijks in heel Nederland plaatsvinden.
Snorfiets
Branchevereniging Bovag is over het verhuizen van snorfietsers naar de rijbaan niet te spreken. “Het moge duidelijk zijn dat het grote snelheidsverschil tussen snorfietsen en auto’s en vrachtwagens in de bebouwde kom tot levensgevaarlijke situaties gaat leiden”, zo liet Bovag eerder al weten.
Volgens de branchevereniging kan hoofdletsel na een aanrijding dan wel gemeden worden door het dragen van een helm, een ongeluk kan er niet door worden voorkomen. Ook zou het aantal slachtoffers afnemen, omdat het aantal personen dat de snorfietsers gebruikt door de maatregelen mogelijk daalt. ”Met het verbannen van snorfietsers naar de rijbaan wordt een complete categorie voertuigen, waarvan er zo’n 600.000 in Nederlands geregistreerd staan, de nek omgedraaid.”
Controle
Naast haar pleidooi voor de helmdraagplicht heeft Amsterdam ook gevraagd om het mogelijk te maken met laserguns te kunnen meten of een snorfiets is opgevoerd. Nu moet dat nog met een rollerbanktest. “Samen met mijn ambtgenoot van Veiligheid en Justitie laat ik die mogelijkheid nader onderzoeken”, zo laat de minister weten.
Bron: verkeerspro.nl