Het faalangstexamen voor het rijbewijs B heeft een positief effect op de slagingspercentages. Dit blijkt uit kwartaalcijfers van het CBR. Met 61,45 procent voor het eerste en 61,36 procent voor het tweede kwartaal van het jaar, deden de faalangstigen het in de praktijk statistisch gezien zelfs beter dan de ‘gewone’ leerlingen.
Het reguliere B-examen kende de eerste twee kwartalen van dit jaar slagingspercentages van 48,75 en 47,91 procent. In de berekeningen zijn zowel de eerste als de herexamens meegenomen.
Cijfers
Met de eerste twee kwartalen van dit jaar achter de rug staat de teller op 8.093 afgenomen faalangstexamens. Dit tegenover 207.711 aanvragen voor reguliere toetsing. Opvallend is dat de faalangstigen het er tijdens de eerste examens alsook de herexamens beduidend beter vanaf brachten.
Sinds 1 juni 2010 worden in heel Nederland op aanvraag faalangstexamens afgenomen. Het examen duurt met 80 minuten een klein half uur langer dan de reguliere test. De extra tijd wordt door een speciaal getrainde examinator gebruikt om de leerling voor te bereiden en op het gemak te stellen. Een kandidaat heeft ook de mogelijkheid om een time-out te nemen op het moment dat de druk te hoog oploopt.
Norm
Het CBR toetst geen faalangst bij kandidaten. De norm om te slagen voor de aangepaste test ligt dan ook gelijk aan die van de reguliere versie. Voor faalangstige kandidaten bestaat geen speciaal theorie-examen. Wel biedt het CBR naar eigen zeggen de mogelijkheid om in een andere opstelling de toets te maken: ‘individueel’ in plaats van ‘klassikaal’. Dit kan overigens alleen aangevraagd worden door de rijschool.
Wegens de langere duur van het praktijkexamen voor kandidaten met faalangst, vallen ook de kosten hoger uit. De faalangstigen betalen 139 euro. Voor 90,90 euro zijn de reguliere leerlingen klaar. Ook de kosten voor een individueel theorie-examen vallen hoger uit dan bij het standaard theorie-examen.